Μπορεί να έχετε ακούσει για τη βήτα-καροτίνη, το λυκοπένιο, τη ζεαξανθίνη και τη λουτεΐνη, αλλά έχετε ακούσει για την ασταξανθίνη; Ως ένα από τα πιο ισχυρά καροτενοειδή και αντιοξειδωτικά που απαντώνται στη φύση, η ασταξανθίνη ωφελεί πολλές πτυχές της υγείας, από τη μείωση των ρυτίδων έως την αναβάθμιση της ρουτίνας προπόνησης.

Αυτή η ισχυρή χρωστική ουσία παρέχει ορισμένους τύπους θαλασσινών κόκκινου-πορτοκαλί χρώματος και έχει αποδειχθεί ότι υποστηρίζει την υγιή όραση, προάγει την υγεία του εγκεφάλου και της καρδιάς, ακόμη κι ότι αυξάνει την ανδρική γονιμότητα.

Το καλύτερο από όλα, είναι εύκολο να ενσωματωθεί στη διατροφή σας και μπορεί εύκολα να βρεθεί σε ένα ευρύ φάσμα θρεπτικών πηγών ολόκληρης της τροφής. Ας εξετάσουμε λοιπόν περισσότερα σχετικά με την ασταξανθίνη και μάθετε πώς μπορείτε να πάρετε τα περισσότερα οφέλη από την ασταξανθίνη που μπορείτε από τη διατροφή σας.
 

Τι είναι η Ασταξανθίνη;

Η ασταξανθίνη είναι ένας τύπος καροτενοειδούς, που είναι μια φυσική χρωστική ουσία που βρίσκεται σε μια ποικιλία τροφίμων. Συγκεκριμένα, αυτή η ωφέλιμη χρωστική ουσία προσδίδει το ζωντανό κόκκινο-πορτοκαλί χρώμα σε τρόφιμα όπως το κριλ, τα φύκια, ο σολομός και ο αστακός. Μπορεί επίσης να βρεθεί σε μορφή συμπληρώματος και έχει επίσης εγκριθεί για χρήση ως χρωστική τροφής σε ζωοτροφές και ιχθυοτροφές.

Συχνά ονομάζεται βασιλιάς των καροτενοειδών. Η έρευνα δείχνει ότι η ασταξανθίνη είναι ένα από τα πιο ισχυρά αντιοξειδωτικά της φύσης. Στην πραγματικότητα, η ικανότητά της να καταπολεμά τις ελεύθερες ρίζες αποδεικνύεται ότι είναι 6.000 φορές υψηλότερη από τη βιταμίνη C, 550 φορές υψηλότερη από τη βιταμίνη Ε και 40 φορές υψηλότερη από τη βήτα-καροτίνη.

Στο σώμα, οι αντιοξειδωτικές της ιδιότητες πιστεύεται ότι βοηθούν στην προστασία από ορισμένους τύπους χρόνιων παθήσεων, την αντιστροφή της γήρανσης του δέρματος και την ανακούφιση από τη φλεγμονή.

Αν και οι μελέτες στον άνθρωπο είναι περιορισμένες, η τρέχουσα έρευνα υποδηλώνει ότι η ασταξανθίνη ωφελεί την υγεία του εγκεφάλου και της καρδιάς, την αντοχή και τα επίπεδα ενέργειας, ακόμα και τη γονιμότητα.
 

Οφέλη και χρήσεις ασταξανθίνης

  • Βελτιώνει την υγεία του εγκεφάλου

  • Προστατεύει την καρδιά σας

  • Διατηρεί το δέρμα λαμπερό

  • Βελτιώνει την φλεγμονή

  • Βελτιώνει την προπόνηση σας

  • Αυξάνει την αρσενική γονιμότητα
     

1. Βελτιώνει την υγεία του εγκεφάλου

Καθώς μεγαλώνετε, ο κίνδυνος εμφάνισης νευροεκφυλιστικών διαταραχών όπως η νόσος του Alzheimer ή της νόσου του Parkinson συνεχίζει να αυξάνεται. Αυτές οι παθήσεις, οι οποίες χαρακτηρίζονται από την προοδευτική απώλεια των νευρώνων στον εγκέφαλο, μπορεί να οδηγήσουν σε συμπτώματα όπως απώλεια μνήμης, σύγχυση, τρόμο, διέγερση και άγχος.

Ένα καλό ποσό αναδυόμενων ερευνών έχει διαπιστώσει ότι η ασταξανθίνη ωφελεί την υγεία του εγκεφάλου διατηρώντας τη γνωστική λειτουργία. Σε μια μελέτη ζώων 2016, για παράδειγμα, η συμπλήρωση με την ασταξανθίνη αύξησε το σχηματισμό νέων εγκεφαλικών κυττάρων και την ενισχυμένη χωρική μνήμη σε ποντίκια.

Μια πρόσφατη ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο GeroScience σημείωσε επίσης ότι οι νευροπροστατευτικές ιδιότητες της ασταξανθίνης μπορεί να οφείλονται στην ικανότητά της να μειώνει το οξειδωτικό στρες και τη φλεγμονή.

Το έλαιο καρύδας, τα αβοκάντο, τα καρύδια και τα τεύτλα είναι μερικά παραδείγματα άλλων εγκεφαλικών τροφών που ενισχύουν την εστίαση και τη μνήμη.
 

2. Προστατεύει την καρδιά σας

Ως κύρια αιτία θανάτου, οι καρδιακές παθήσεις αποτελούν μείζον πρόβλημα σε όλο τον κόσμο. Ενώ υπάρχουν πολλές πιθανές αιτίες καρδιακής νόσου, το οξειδωτικό στρες και η φλεγμονή πιστεύεται ότι είναι μπροστά και κέντρο πιο συχνά από ό, τι δεν είναι.

Σύμφωνα με μια επισκόπηση του 2009 από την Αυστραλία, υπήρξαν τουλάχιστον οκτώ κλινικές μελέτες που μετρούσαν τις επιδράσεις της ασταξανθίνης που έδειξαν ότι η συμπλήρωση της ασταξανθίνης μπορεί να μειώσει τους δείκτες τόσο της φλεγμονής όσο και του οξειδωτικού στρες.

Μια άλλη ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Marine Drugs πρότεινε ότι η ασταξανθίνη θα μπορούσε να προστατεύσει από την αθηροσκλήρωση, η οποία είναι η συσσώρευση λίπους και χοληστερόλης στις αρτηρίες.

Φυσικά, μια υγιεινή διατροφή που περιέχει ασταξανθίνη είναι μόνο ένα κομμάτι του παζλ. Η ελαχιστοποίηση των επιπέδων στρες, η άφθονη σωματική δραστηριότητα και η αποκοπή των υπερ-επεξεργασμένων τροφών είναι επίσης βασικοί παράγοντες για να διατηρήσετε την υγεία της καρδιάς σας.
 

3. Διατηρεί το δέρμα λαμπερό

Εκτός από την ενίσχυση της υγείας του εγκεφάλου και της καρδιάς, η ασταξανθίνη ωφελεί επίσης την υγεία του δέρματος. Οι μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να βελτιώσει τη συνολική εμφάνιση του δέρματος και μπορεί επίσης να αντιμετωπίσει ορισμένες δερματικές παθήσεις.

Μια μελέτη του 2009 έδειξε ότι ο συνδυασμός της στοματικής συμπλήρωσης και της τοπικής εφαρμογής της ασταξανθίνης βελτίωσε τις ρυτίδες, τα σημεία ηλικίας, την υφή του δέρματος και την υγρασία του δέρματος.

Παρομοίως, μια μελέτη σε ζώα που δημοσιεύθηκε στο PLoS One διαπίστωσε επίσης ότι η ασταξανθίνη ήταν σε θέση να βελτιώσει σημαντικά τα συμπτώματα της ατοπικής δερματίτιδας σε ποντίκια.

Για καλύτερα αποτελέσματα, χρησιμοποιήστε ασταξανθίνη σε συνδυασμό με μια φυσική ρουτίνα φροντίδας του δέρματος, συμπεριλαμβανομένων άλλων συστατικών όπως λάδι δέντρου τσαγιού, ξίδι μηλίτη μήλου και βούτυρο shea.
 

4. Διευκολύνει την καταπολέμιση φλεγμνονών

Η φλεγμονή είναι ένα σημαντικό μέρος της ανοσολογικής αντίδρασης του σώματος. Η χρόνια φλεγμονή, από την άλλη πλευρά, μπορεί να συμβάλει σε καταστάσεις όπως ο διαβήτης, ο καρκίνος και οι καρδιακές παθήσεις.

Πολλές μελέτες έχουν βρει ότι η ασταξανθίνη μπορεί να μειώσει τους δείκτες της φλεγμονής στο σώμα.

Αυτό θα μπορούσε να έχει ευεργετικά οφέλη και μπορεί ακόμη και να μειώσει τον κίνδυνο ορισμένων τύπων χρόνιων ασθενειών. Στην πραγματικότητα, μια επισκόπηση από την Κίνα ανέφερε ακόμη ότι η ασταξανθίνη θα μπορούσε να έχει αντικαρκινικές επιδράσεις και μπορεί να βοηθήσει στην πρόληψη του πολλαπλασιασμού και της εξάπλωσης των καρκινικών κυττάρων.

Ωστόσο, απαιτείται περαιτέρω έρευνα στον άνθρωπο για να κατανοηθεί πώς η ασταξανθίνη μπορεί να επηρεάσει τη φλεγμονή και τη νόσο στους ανθρώπους.

Άλλα υψηλής αντιοξειδωτικές τροφές που μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση της φλεγμονής και να αποτρέψουν τις ασθένειες περιλαμβάνουν κουρκούμη, τζίντζερ, μαύρη σοκολάτα και βατόμουρα.
 

5. Βελτιώνει την προπόνηση σας

Είτε ψάχνετε να ξεπεράσετε τη ρουτίνα της προπόνησής σας είτε να δώσετε ώθηση στα επίπεδα ενέργειας στο γυμναστήριο, μπορεί να βοηθήσει μια επιπλέον δόση ασταξανθίνης. Μελέτες δείχνουν ότι μπορεί να έχει πολλαπλά ευεργετικά αποτελέσματα όταν πρόκειται για την άνοδο της άσκησης και την πρόληψη τραυματισμών.

Μια μελέτη σε ζώα που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Biological & Pharmaceutical Bulletin, για παράδειγμα, διαπίστωσε ότι η συμπλήρωση της ασταξανθίνης βελτίωσε την αντοχή στην κολύμβηση σε ποντίκια.

Μια μελέτη το 2011 που δημοσιεύθηκε στο Διεθνές Περιοδικό της Αθλητικής Ιατρικής διαπίστωσε επίσης ότι η ασταξανθίνη βελτίωσε τις επιδόσεις του κύκλου δοκιμής σε ποδήλατο μεταξύ 21 ανταγωνιστικών ποδηλατών.

Εν τω μεταξύ, άλλη μελέτη σε ζώα στην Ιαπωνία έδειξε ότι η ασταξανθίνη ήταν ακόμη ικανή να βοηθήσει στην πρόληψη μυϊκής βλάβης που προκλήθηκε από την άσκηση σε ποντίκια.

Θέλετε να ενισχύσετε ακόμα περισσότερο την εργασία σας; Ελέγξτε αυτά τα γεύματα μετά την προπόνηση που μπορούν να σας βοηθήσουν να τροφοδοτήσετε το σώμα σας με τα θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται μετά το γυμναστήριο.
 

6. Αυξάνει την γονιμότητα των ανδρών

Εκτιμάται ότι η στειρότητα επηρεάζει περίπου το 15% των ζευγαριών παγκοσμίως, με την ανδρική στειρότητα να ευθύνεται έως και για το 50% των περιπτώσεων.

Οι ορμονικές ανισορροπίες, τα προβλήματα με την εκσπερμάτιση και την κιρσοκήλη ή η διόγκωση των φλεβών στο όσχεο είναι όλες συνηθισμένες αιτίες της ανδρικής υπογονιμότητας.

Η υποσχόμενη έρευνα έχει βρει ότι η ασταξανθίνη ωφελεί την αρσενική γονιμότητα και μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της ποιότητας του σπέρματος.

Μία μικρή μελέτη που διεξήχθη στο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο της Γάνδης βρήκε ότι η ασταξανθίνη βελτίωσε την κίνηση των σπερματοζωαρίων και ενίσχυσε την ικανότητα των σπερματοζωαρίων να γονιμοποιήσουν τα αυγά.

Επιπλέον, οι άνδρες που έλαβαν ασταξανθίνη πέτυχαν υψηλότερα ποσοστά εγκυμοσύνης σε σύγκριση με ομάδα εικονικού φαρμάκου.

Μερικές πρόσθετες φυσικές θεραπείες για την ανδρική υπογονιμότητα περιλαμβάνουν την ελαχιστοποίηση της έκθεσης σε φυτοφάρμακα, την αποκλιμάκωση του στρες και την εγκατάλειψη του καπνίσματος.
 

7. Υποστηρίζει την υγιή όραση

Τα προβλήματα των ματιών όπως ο εκφυλισμός της ωχράς κηλίδας και ο καταρράκτης είναι κοινά προβλήματα που συνδέονται με τη γήρανση. Αυτές οι καταστάσεις μπορούν να προκαλέσουν μια μεγάλη ποικιλία συμπτωμάτων, που κυμαίνονται από θολή όραση έως πλήρη απώλεια όρασης.

Ευτυχώς, αρκετές μελέτες έχουν βρει ότι η ασταξανθίνη μπορεί να βελτιώσει την υγεία των ματιών και να βοηθήσει να διατηρήσει την όραση 20/20. Μια μελέτη σε ζώα του 2008 έδειξε ότι η ασταξανθίνη βοήθησε στην προστασία των κυττάρων του αμφιβληστροειδούς από την οξειδωτική βλάβη.

Μια άλλη μελέτη που περιλάμβανε 48 ενήλικες που παραπονέθηκαν για το στέλεχος των ματιών διαπίστωσε ότι ένα συμπλήρωμα που περιέχει διάφορα θρεπτικά συστατικά, συμπεριλαμβανομένης της ασταξανθίνης, βοήθησε στη μείωση των συμπτωμάτων κόπωσης των ματιών.

Εκτός από την ασταξανθίνη, άλλες σημαντικές βιταμίνες των ματιών περιλαμβάνουν την λουτεΐνη, τον ψευδάργυρο, τη βιταμίνη Α και τη ζεαξανθίνη.
 

Ασταξανθινικά τρόφιμα και πηγές

Για να μεγιστοποιήσετε τα οφέλη απορρόφησης και υγείας της ασταξανθίνης, είναι καλύτερο να πάρετε την ημερήσια δόση σας ενσωματώνοντας ολόκληρες πηγές τροφής στη διατροφή σας. Βρίσκονται κυρίως στα θαλασσινά, υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να πάρετε σε άφθονη ποσότητα αυτό το ευεργετικό αντιοξειδωτικό.
 

Μερικές από τις καλύτερες πηγές ασταξανθίνης περιλαμβάνουν:

Άγριο σολομό

Κρίλ

Φύκια

Κόκκινη πέστροφα

Αστακός

Κάβουρας

Γαρίδα

Καραβίδα

Σολομός Roe

Red Seabream